Maj 2021

Mød en byggeleder

Læs med her, hvor vi følger en byggeleder for en dag, og få et indblik i hverdagen på Hybels byggepladser. Din byggeleder holder styr på mange ting. Der vil altid være bump undervejs i byggeprocessen, og derfor er det vigtigt med en kompetent byggeleder, som kan håndtere de situationer, som måtte opstå.
Vi har fået lov til at komme på tur med byggeleder René Holm, som viser os, hvad han laver som en del af Hybel-teamet:

Byggelederens arbejdsopgaver

En stor del af byggelederens arbejde består i at besøge byggepladserne for at sikre, at byggeriet forløber som planlagt, kvalitetssikre håndværkernes arbejde og svare på spørgsmål. Hver gang byggelederen er på besøg på byggepladsen, bliver håndværkernes arbejde gennemgået for at sikre, at tegninger er blevet fuldt og udførslen lever op til Hybels standard. 

En anden del af arbejdet er at have løbende kontakt med leverandører, håndværkere og bygherre. Når man bygger et hus, vil der altid komme uforudsete udfordringer i mere eller mindre grad, og det er byggelederens arbejde at løse dem, der måtte opstå, så byggeforløbet udformes så gnidningsfrit som muligt. Nogle udfordringer kan løses over telefonen, hvor andre kræver et besøg på byggepladsen, for at kunne tage stilling til den helt rigtige løsning. Det vigtigste er, at vi når målet om, at bygherre får overdraget sit færdige drømmehus til den aftalte tid. 

https://vimeo.com/556159559

En byggeleder hos Hybel har normalvis flere byggesager på samme tid, så der kan være mange udfordringer i det daglige arbejde. Derfor kræver det, at byggelederen skal kunne prioritere sin tid rigtigt og mest effektivt. Alle hastesager bliver håndteret hurtigt og de resterende sager over et par dage. 

Byggelederne har meget at se til, og rapporterer derfor ikke til hver enkelt bygherre, hver gang han har været på pladsen. Hvis ikke bygherre hører noget fra sin byggeleder, er det fordi alting forløber som planlagt og er i den skønneste orden.

En del af byggelederens arbejde består også i planlægning og afkald af materialer. Han skemalægger, hvornår de forskellige håndværkere skal være på byggepladsen, og hvor lang tid der skal afsættes til dem. 

Dog er en af de vigtigste arbejdsopgaver at holde en god dialog med bygherre gennem hele byggeprojektet. Byggelederen sikrer, at bygherre føler sig tryg og sikker gennem forløbet, på trods af de små bump, der kan komme på vejen.

Små bump på vejen - Sådan håndterer din byggeleder udfordringerne 

Som tidligere nævnt vil der altid komme bump på vejen i byggeprocessen - især fordi der er mennesker og vejr involveret. Men uanset hvilke udfordringer der måtte opstå, så er god kvalitet, udbedrede fejl og aflevering til tiden det eneste acceptable udfald i en byggeproces hos Hybel. 

Det kan gøre en bygherre urolig, hvis de ser noget undervejs i byggeriet, som de ikke kan forstå -for eksempel hvis bygherre synes, at en bestemt del af byggeriet burde være overstået nu, eller hvis det håndværksmæssige er udført på en måde, de ikke før har set. Der er det ekstra vigtigt, at bygherre er afklaret med, at byggelederen sandsynligvis kører processen korrekt, men bare på en anden måde end bygherre vidste var muligt. Og at det der tæller, er, at bygherre får et færdigt hus i god kvalitet på den aftalte overtagelsesdag. For både byggelederen og Hybel er god kvalitet det eneste tilfredsstillende.

Der er en del af tingene, som kunderne måske ikke synes om, når de besøger byggepladsen, men som er en naturlig del af processen, og først bliver bearbejdet senere. Et godt eksempel er, hvis kunden kommer, når maleren har været der første gang og synes, at der er malet dårligt. Så kan jeg fortælle dem, at maleren kommer tre gange i alt, så de skal ikke være bekymrede over det de ser. Det handler om at stole på processen og på mig.

Der sker ofte nogle uforudsete ting, som ændrer i tidsplanen, på trods af det, påvirkes bygherres indflytning sjældent. Ofte hvis vejret har været dårligt, vil der være nogle processer, som bliver forsinkede. Her er det byggelederens opgave at flytte med ressourcerne, så alting kan nås inden deadlinen og bygherre stadig får sit hjem til tiden.

Bygherres involvering i byggeforløbet

Byggelederen mødes første gang med bygherre ude på byggegrunden til opstartsmødet. Der har været en landinspektør ude og sætte pæle i jorden, hvor hjørnerne til huset kommer til at være. Når bygherre ankommer, bliver de introduceret til byggeprocessen. På nuværende tidspunkt er det ikke længere muligt at ændre i noget på huset, da de enkelte dele samt materialer allerede er bestilt og tegningerne er færdige. Herfra vil det være byggelederen, som er den primære kontaktperson.

Det er meget forskelligt, hvor meget dialog byggelederen har med de forskellige bygherrer. Der er nogle bygherrer, der kommer ude på byggepladserne en del og involverer sig meget i processen og andre som slet ikke besøger pladsen under byggeriet. Alle som bygger med Hybel, har muligheden for at få en byggenøgle til opstartsmødet, så de kan følge med i processen – også når huset bliver lukket og der kommer døre i.

”Der findes rigtig mange forskellige måder at bygge et hus på. Nogle kunder kan godt have spørgsmål til, hvorfor vi bygger som vi gør, fordi de måske har kendskab til en anden måde at gøre det på. Alle de valg vi har taget ift. byggeprocessen, er taget på baggrund af mange års erfaring i branchen og for at levere den højest mulige kvalitet. Det handler også om at undgå reklamationer, for det er både træls for kunden og for os.”

https://vimeo.com/593142732

Jeg indkalder bygherre til en for-gennemgang, som egentlig hedder en for-aflevering. Så starter vi fra en ende af, hvor vi går huset igennem et rum ad gangen, og får markeret hvor der evt. er noget til maleren eller andre. Jeg sørger for at skrive alt ned imens, og så sender jeg et eksemplar til kunden bagefter.”

Til afleveringen bliver mangellisten gennemgået igen, og byggelederen tjekker sammen med bygherre, at alt er, som det skal være. Så bliver huset overdraget, og byggelederen fortæller lidt om ventilationsanlæg, gulvvarme og andre praktiske ting. Til sidst afleverer bygherre byggenøglen, og byggelederen overdrager husnøglen til bygherre. 

Er der noget bygherre er i tvivl om inden et-års-gennemgangen, kan de altid ringe til byggelederen. Dog, når gennemgangen skal foretages, skal bygherre kontakte Hybels serviceafdeling.

Forhold mellem byggeleder og den byggesagkyndige

Vi bygger dyrere huse i dag, end vi gjorde for fem år siden. Derfor er det også blevet normalt, at bygherre hyrer en professionel byggesagkyndig til at holde opsyn med byggeriet og sikre kvalitet og et godt forløb. Bygherre kan let læne sig op ad en byggesagkyndig til at besvare spørgsmål og forklare processer. En byggesagkyndig kan være med til at gøre bygherre mere rolig og tryg omkring deres nybyggeri.

”Jeg møder ofte nogle kunder, som synes, at det hele er meget grænseoverskridende. Det er helt forståeligt, at det hele kan virke meget uoverskueligt, det er trods alt deres måske største investering. Derfor plejer jeg også at anbefale dem en byggesagkyndig, så de ikke blot skal tro på mit ord, men får forsikret fra to sider af, hvordan det skal være.”

Ofte vil den byggesagkyndige sende en mail til byggelederen med ting, han ønsker at se, og så kan byggelederen give dem nogle vejledende tider. Da der ikke er en konkret tidsplan, og forsinkelser kan opstå, anbefales den byggesagkyndige til at kontakte byggelederen lidt tid i forvejen. Her finder byggelederen ud af, om planen stadig holder stik, eller om de skal vente til et andet tidspunkt. Byggelederen vil gerne guide den byggesagkyndige, men er ikke ansvarlig for, at han kommer til at se de ønskede aktiviteter.

Gode råd til dit nybyggeri

Byggeleder René kommer med nogle gode råd, som kan gøre din byggeproces mere tryg:

  • Vær sikker på dine materialevalg og din plantegning inden opstartsmødet, for på dette tidspunkt ligger alt fast og kan ikke ændres.
  • Vær kritisk over for de informationer du finder på sociale medier. Hvis du er i tvivl om noget vedrørende dit byggeri, vil din byggeleder hellere end gerne hjælpe dig.
  • Selvom der kan opstå spørgsmål over aftensmaden eller i weekenden er din byggeleder ikke på kald døgnet rundt. Hvis du ønsker svar på et spørgsmål, er det bedst at ringe i din byggeleders arbejdstid eller sende ham en mail.
  • Synes du, at byggeprocessen er grænseoverskridende, så entrerer en byggesagkyndig, som kan medvirke til en tryg byggeproces.
  • Både din byggeleder og Hybel generelt er meget selvkritiske og kvalitetssikrer løbende - god kvalitet er det eneste acceptable resultat.
  • Stol på byggeprocessen. Selvom huset kan se halvfærdigt ud, når du besøger det, så bliver det finpudset til sidst.

 

Andre blogindlæg

Byg nyt med Hybel og få god akustik i hjemmet

Januar 2024

Byg nyt med Hybel og få god akustik i hjemmet

Uanset om I står over for at skulle bygge nyt hus eller skal til at renovere et ældre hus, så er det rigtig vigtigt at tænke på, hvordan akustikken kommer til at være.

Byg nyt med Hybel og byg til en realistisk pris

November 2023

Byg nyt med Hybel og byg til en realistisk pris

Hvordan får I mest for pengene i jeres nybyggerprojekt?

Praktikant i byggebranchen

Maj 2023

Praktikant i byggebranchen

Mit navn er Linnéa, jeg er 23 år, og jeg læser på sidste semester af Markedsføri...

Gør din boligdrøm til din drømmebolig

Start med at booke et møde eller en fremvisning

Hybel - Find en planløsning